آزادكیش

نویسنده : سروش
تاریخ : شنبه 10 بهمن 1394 09:38 ق.ظ
بود آیا كه مثلا خودروسازان داخلی ما بدون این كه انحصار بازار كشور را از دست بدهند، و بدون این كه بخواهند در كیفیت محصولات خود یا در روند نزولی این كیفیت تجدید نظری بكنند، و بدون این كه از میزان آلایندگی محصولات مباركشان بكاهند، و بدون این كه خدای نكرده جیب درویششان دچار اندكی تنگی شود، و بدون این كه خدای نكرده بخواهند به حقوق مصرف كننده كمی اعتنا بكنند، و بدون... به فكر ساختن خودروهای دو نفره و خیلی كوچك و كم مصرف بیفتند تا هم محیط زیست به جانشان دعا بكند و هم خیابانها و كوچه هایی كه با ماشینهای كنونی، از تنگی جا شرمنده ی روی مردم میشوند؟! اگر جیب خدایان به صرفه تشخیص دهد و رضایت دهد، این راه حل بندگانه میتواند خیلی از آلودگی هوا بكاهد و كوچه خیابانها را خلوتتر كند. یك لحظه فكر كنید این همه ماشین تك یا دو سرنشین اگر حجمشان یك سوم یا یك چهارم شود، چه تفاوتی خواهد داشت. نیست؟


دوشنبه 19 بهمن 1394 05:40 ب.ظ
فقط باید بخواهند! که نمیخواهند!
سروش :
چرا باید بخواهند؟!
پنجشنبه 15 بهمن 1394 01:03 ب.ظ
درود
ممنونم از حضور و نظرتون
خوندم
ایده جالبی دادید ولی کمی با نظریه مطلوبیت ناسازگار
مطمئنا وقتی مشتری اقدام به خرید خودرو می کند فقط به دنبال وسیله ای برای سر کار رفن و خرید کردن و ... نیست
این وسیله قرار است پای تفریحات و سفر و دور همی های گروهی و خیلی چیزهای دیگر نیز باشد
در اون صورت یا این خودرو باید قابلیت تبدیل داشته باشد که شاید با تکنولوژی فعلی مرقوم به صرفه نباشد و یا یک وسیله جایگزین باشد که خوب آنوقت نمیتواند به سبد کالای قشر متوسط نزدیک هم بشود
در حال حاظر ایده سر و سامان دادن به آشفته بازار وسایل حمل و نقل عمومی به شکلی که واقعا به صرفه و با آسایش برای همه ی اقشار جامعه باشد منطقی تر است به نظر من
هماره انوشه بزی
سروش :
سپاس از عنایت شما. ایده ی وسیله ی جایگزین ب ذهن من هم رسیده است. و این یكی به نظرم شدنیتر است. طبقه ی متوسط كه عموما یك یا بیشتر ماشین دارند، میتواند هزینه های داشتن ماشینی در مایه های موتورسیكلت را هم تأمین كنند و خیلی وقتها از آن بهره ببرند.
پنجشنبه 15 بهمن 1394 12:53 ب.ظ
به این مسائلی که ما فکر میکنیم که اونها فکر هم نمی کنند یعنی اصلا براشون مهم هم نیست،
سروش :
بود آیا؟!
پنجشنبه 15 بهمن 1394 11:42 ق.ظ
سلام
نچ! به صرفه نباشد گویا!

همان طور که من بارها گفتم بزرگی می فرماید حکومت ها شبیه ملت ها هستند!
چنین است که علت ها را باید در خودمان ریشه یابی کنیم. تا وقتی بزرگی سایز ماشین نشانی بزرگی شخصیت ماست برای چی خوردو ساز بیاد ماشین کوچولوی کم مصرف بسازه؟
اون وقت پلنگان و شیران گرامی در سطح شهر چگونه دوردور بزنند؟
سروش :
شاسی بلند!
دریغ است كه ایران ویران شود
كنام پلنگان و شیران شود
چهارشنبه 14 بهمن 1394 10:07 ب.ظ
نه، نبود !!
سروش :
قاطعیت شما هم مثال زدنی است!
چهارشنبه 14 بهمن 1394 09:20 ق.ظ


نبود

سروش :
ایجاز كلام شما ستودنی است!
سه شنبه 13 بهمن 1394 10:48 ب.ظ
عقیده من هم این است که خود رو سازان یکسر قضیه هستند.سی و چند سال قبل مدتی برای ادامه تحصیل در ینگه دنیا زندگی میکردم.دانشجو و استاد با دوچرخه میرفتند دانشگاه.تاکسی را باید زنگ میزدی ایستگاه تاکسیرانی .دو سه فروشگاه خیلی بزرگ در دو سه گوشه شهر بود که میشد خرید یک هفته را در یکی دو ساعت انجام داد و در خیبانها اثری از مغازه های جور واجور نبود.از ماشین شخصی هم برای تعطیلات اخر هفته استفاده میکردند.
سروش :
با فرمایش شما موافقم. به نظر میرسد باید در برخی از آداب و باورهای زندگیمان تغییرات ایجاد كنیم. اما به گمانم آمریكا (آمریكای شمالی) مدل خوب و متناسبی برای ما نباشد. شاید بهتر باشد از اروپاییها مثال آورده شود كه سبك زندگی و شهرهاشان به ما نزدیكترند.
سه شنبه 13 بهمن 1394 10:28 ق.ظ
درود
12هم شد
به روزم
دعوتید
هماره انوشه بزی
سروش :
دوست گرامی، ای كاش در یكی از این كارت دعوتها، كلامی هم با مدعوها میداشتید!
دوشنبه 12 بهمن 1394 06:41 ب.ظ
سلام
مشکل از فرهنگه، نه شکل ماشین.
من هم با پاییز هم عقیده ام.
اما ای کاش دوچرخه سواری جای ماشین سواری رو بگیره.
من که عاشق دوچرخه سواری ام.
سروش :
میفهمم. نظر پاییز خردمندانه بود.
بله، ای كاش یك قسمتی در هر خیابون باشه كه اختصاصی دوچرخه ها باشه. خیلی خوبه ها.
دوشنبه 12 بهمن 1394 06:06 ب.ظ
خونه ما و دایی همسرم خیلی نزدیکه
وقتی جایی قراره بریم مهمونی بخصوص عید دیدنی ها ، یه بار ما میریم دنبال اونا ، یه بار اونا میان دنبال ما
(البته وقتی بچه ها با ما نباشن)
اینطوری به جای دو تا ماشین یه ماشین میبریم که هم در مصرف سوخت صرفه جوبی میشه هم به سبک شدن ترافیک کمک میکنه هم بیشتر از مصاحبت همدیگه لذت میبریم ...
سروش :
شما دسته گلین نگین خانم. ای كاش احساس مسئولیتی كه در امثال شما هست، در همه ما مردم گسترده بشه.
دوشنبه 12 بهمن 1394 06:03 ب.ظ
سلام
آقا ما چهار نفریم پس بچه هامونو سوار کنیم صندوق عقب یا بذاریم داشبورد ؟؟

بی شوخی
فکر خوبیه ولی باید یه فکری هم بحال خیابونهای قدیمی کرد که تحمل این بار ترافیکی سنگین رو ندارن ..

بقول یه راننده آژانس این خیابونها مال زمانی بود که درشکه توش رفت و آمد میکرد .. نه اتومبیل اونم با این حجم بالا...
سروش :
صندوق عقب لطفا!
یکشنبه 11 بهمن 1394 11:00 ق.ظ
سلام. انشالله طرح پراید دونفره رو هم به اسم شما ثبت میکنن
ولی تو رو خدا نگید...فرداست که یه پراید ناقص الخلقه ی دیگه روانه بازار میشه!
سروش :
اگه حق مولف (كپی رایت) رعایت میشه، میگم. وگرنه كس دیگه میره طرح من ر به اسم خودش میزنه و پولش ر میگیره!
یکشنبه 11 بهمن 1394 08:16 ق.ظ
درود
گشتم نبود نگرد نیست!
سروش :
چرا هست. ماشینهای كوچك تو كشورهای پیشرفته زیاد شدن.
شنبه 10 بهمن 1394 03:37 ب.ظ
نوشته شما کاملا وزین است ومن نمیخواهم از خودرو سازها دفاع کنم ولی به راستی فکر میکنین اشکال از سایز خودرو است ؟ وعلت تک سرنشینی خودرو ؟ در تمام کشورهای اروپای و امریکا بصورت دیفالت هر انسانی که به سن مجاز میرسد یک خودرو دارد ودر تمام بزرگراه ها خودرو ها تک سرنشین است پس چرا مشکلات ما را ندارد ؟ برادرمن اشکال در جای دیگر است . عدم مدیریت صحیح استفاده و البته فرهنگ مثلا همان شهر شما بژنورد ایا ساختار شهر سازی شما تغیر کرده است ، ولی جمعیت شهر شما چند برابر شده است شهرداری که مجوز ساختمان داده چرا فکر ی به حال خیابان نکرده و یا الایندگی بنزین های وارداتی بر مبنای کدام استاندارد پایش شده ؟ چرا وسیله عمومی به راحتی در دسترس مردم نیست ؟ مگر نمیگفتن چون سوخت ارزان است مردم با خودروی خود رفت و آمد میکنن و اگر گران کنیم ...پس چه شد ؟؟؟ نه برادر من خانه از پای بست ویران است .....
سروش :
موج گرامی، مشكلهایی كه فرمودین درسته اما نقیض بزرگ بودن بیخودی خودروهای عموما تك سرنشین نیست. همین كشور آمریكا با اون ماشینهای یغورش كه البته طبق سلیقه ی آمریكاییه، در آلودگی محیط زیست و اتلاف منابع، سهم بزرگی داره.
شنبه 10 بهمن 1394 12:49 ب.ظ
بود آیا؟
من بسیار مشتاقم نظر نوشین (کامنت پایین) پاسخ داده شود.
سروش :
جوری با من صحبت كرده بود كه حریم محرم و نامحرم ر شكسته بود! برای همین نظرش ر حذف كردم!
شنبه 10 بهمن 1394 11:21 ق.ظ
سلام
اینجوری که شما توصیف کردید در مورد خودروهای کوچک و مزیتهاش منم موافقم و خیلی عالی میشه.
اما فکر نمی کنید اینجوری که شما میگید طبعا قیمت این خودروها پایینه و قدرت خرید مردم به اینا میرسه بعد هر خانواده ای چندتا از اینا خواهد خرید چون هم جای کمتر اشغال میکنند و هم هزینه ی سوختشون و نگهداریشون پایینه و ازشون استقبال میشه و همین استقبال زیاد هم موجب دردسرهای جدید میشه.
مثلا من برای خودم و پسرم و همسرم از این خودروها بخریم چقدر خوبه و راحتیم در آمد و شد؟و این یعنی سه عدد خودرو کوچک به جای یک خودرو بزرگتر .تازه ما یک خانواده ی کم جمعیتیم حالا شما فک کن جمعیت یه خانواده بیشتر باشه و بخوان نفری یدونه از اینا بخرن که مستقل باشن.
بعدش مثل مورچه ها انقدر این ماشینها زیاد میشه که دیگه خیابونا جا نداشته باشن...تازه فرهنگ ما ایذانی ها رو در رانندگی و مصرف هم در نظر بگیرید.
سروش :
سخن سنجیده ای ر گفتین. به این قسمت قضیه فكر نكرده بودم. اما اگر بشه ترفندی اندیشید مثل گران بودن بنزین و در كنارش ارزان بودن و قوی بودن حمل و نقل عمومی، میشه این طرح ر عملی كرد.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر