آزادكیش

نویسنده : سروش
تاریخ : چهارشنبه 18 آذر 1394 11:00 ق.ظ
در سرزمین ما، به باور من، تبلیغات آنچنان كه باید، اثر ندارد. من علت آن را بسیاریِ تبلیغات و مهمتر از آن، دروغ بودن و اغراق آمیزی محتویات تبلیغاتها میدانم. اینقدر دروغ تبلیغ كرده اند و غلو نموده اند كه افكار عمومی به اصل تبلیغات بی اعتماد شده اند. نمیدانم این موضوع در دیگر سرزمینها چگونه است اما گمان من آن است كه هر جا حساب و كتاب بیشتر باشد، هم از ترس افكار عمومی هر ادعایی در تبلیغات مطرح نمیشود و هم از ترس پیگیری قانون! در موردی از بسیاران، مثلا در تلویزیون ما برنج هندی را به نام ایرانی تبلیغ میكنند و هیچ وقت خبری از مجازات چنین دروغگوییهای آشكار و گمراه كننده ای نیست. اما حتی وقتی مجامع قانونی پیگیر چنین موضوعهایی نیستند، اگر افكار عمومی قوی باشد و تأثیرگذار، میتوان به سالمتر شدن فضا امید بست. دریغا كه چنین نیست.


لینک های مرتبط: لینك خبر
شنبه 21 آذر 1394 04:44 ب.ظ
درود
در باره این پست 10-15 خطی نوشتم همش پرید. حیف!
سروش :
عجب! من به میهن بلاگ میل زدم که این قضیه ی کپی پیست تو قسمت نظرات ر درست کنن، ولی هنوز که عنایتی به پیام من نشده!
شنبه 21 آذر 1394 03:17 ب.ظ
خواهرش نه اما دوست الهام ام
سروش :
سپاسگزارم.
شنبه 21 آذر 1394 01:03 ب.ظ
سلام
اگر روبسته بندیش بنویسه ایرانی ولی هندی بفروشه قابل پیگرده ولی اگه تو تیزر تبلیغاتی بگه ایرانی یا یه ویژگی غیرواقعی دیگه پیگرد نداره، فقط ممکنه خود برند جایگاهش رو از دست بده، بخاطر همین خودشون رو ضایع نمیکنند. البته این رو لازمه در نظر داشته باشیم اقتصاد و بازاریابی اونها با ما خیلی فرق.داره. ما هنوز تو مرحله کمبودعرضه هستیم و رقابت و برندسازی چندان جایگاهی نداره
سروش :
سپاس از توضیحات شما. با توجه به تجربه ای که تو بازار دارم، به نظرم ما در بازار داخلیمون، با مشکل عرضه مواجه نیستیم. چرا که دست کم پشتمون به کشور استعمارگری چون برادر چین گرمه! ما با مشکل تقاضا -چه توانش و چه کیفیتش- مواجهیم. به باور من ما در عرصه ی اقتصاد به تعبیر دوست وبلاگیمون -موج- با مشکل فرهنگ سه خطی مواجهیم.
delnevashtehae1moj.mihanblog.com
اینجا برای کارخانه ی پارس حیات نمیصرفه که از اول تا آخر، پوشک مولفیکس ر با کیفیت اصلی، یا دست کم اولیه، عرضه کنه. جا که افتاد، به قول دوستمون پاییز که در همین بحث نظر دادن، با تبلیغاتش و اسمش میفروشه.
افکار عمومی ما در هر زمینه ای ضعیفه. نمیتونه چندان خودش ر تحمیل کنه. نمیتونه راه کج ر راست کنه. تو انگلیس، روابط خارج از حوزه ی زناشویی طرف لو میره، از دست دادن بازوبند کاپیتانی تیم ملی، پیامد حتمی فشار افکار عمومیه. بالاتر از اون هم جا داره. اما در ایران خودمون پروژه ی زیر گذر زاهدان به جای 600میلیون تومن، شش ماهه، میشه 3میلیارد، سه ساله و جناب شهردار دست کم فشاری از جانب افکار عمومی احساس نمیکند. ایشان بعدش شدند شهردار کرج!
شنبه 21 آذر 1394 01:01 ق.ظ
سلام
درسته تو تبلیغات غلو و دروغ زیاده و موافقم که لازمه سازوکاری وجود داشته باشه که به دروغ برنج هندی بجای ایرانی. غالب نشه ولی تا جایی که من بخاطر رشته تحصیلیم از تبلیغات سررشته دارم دروغگویی در تبلیغات هیچ جای دنیا پیگرد خاصی نداره و ابزاره کاره اما خب تو کشورهای دیگه تو مراحل دیگه یقه کسی که کلاغو جای قناری رنگ بکنه میگیرن. منظورم از جاهای دیگه جاهای توسعه یافته است، نه همه جا!
سروش :
یعنی مثلا در کشور توسعه یافته، اگر شرکتی برنج هندی به مردم بفروشه ولی تو تبلیغاتش و رو بسته بندیش بنویسه برنج ایرانی، پیگردش نمیکنن؟!
جمعه 20 آذر 1394 04:23 ب.ظ
سلام
روش من به عقیده ی خیلی آدما عاقلانه نیست اما من اینطور میپسندم
هر کالایی کمتر تبلیغ بشه یعنی مواد شیمیایی کمتری توش استفاده شده یعنی سالمتره
برای همین معمولن سراغ کم تبلیغ ترهامیرم
سروش :
حق با شماست؛ به نظر منم عاقلانه نمیاد!
جمعه 20 آذر 1394 02:46 ب.ظ
کیفیت پرسیل خوبه ولی من از تاژ راضی ترم .پرسیل به لباس آسیب میرسونه مخصوصا لباسهای مشکی.
سروش :
بله، منم شنیدم. میگن به خاطر قدرت پاک کنندگیشه.
جمعه 20 آذر 1394 01:02 ب.ظ
برای مثال:پودر لباسشویی پرسیل تبلیغات زیادی داره و حدودا هزارتومن گرونتر از بقیه ی پودرهای همردیف خودشه در حالی که کیفیتش به اندازه ی قیمتش نیست.
از این دست مثالها زیاد میتونم براتون بزنم .بالاخره پول تبلیغاتشونو باید در بیارند دیگه .به قول همسرم که همیشه در جواب من که میگم چرا تبلیغات موسسه ی شما کمتر از بقیه س میگه مشک آنست که ببوید نه آنکه عطار بگوید.
سروش :
والا پارسال که یکی از اقلام مغازه م پودر لباسشویی بود، از خویش و بیگانه میشنیدم پرسیل باکیفیتتر از بقیه شونه. حتی از سافتلن که تبلیغات و جایزه داشت. اما آیا تفاوت قیمتش به اندازه ی تفاوت کیفیتش بود یا نه، نمیدانم.
شعار من هم مثل شعار همسرتونه. اما گویا روشهای دیگه بهتر جواب میده!
جمعه 20 آذر 1394 11:17 ق.ظ
سلام
اگه دقت کرده باشین هر جتسی که بیشتر براش تبلیغ میشه گرونتر هم هست در حالی که از نظر کیفیت خیلی فرق نداره.
سروش :
به این مورد دقت نکرده بودم! اگه چند مثال بزنین، ممنون میشم.
پنجشنبه 19 آذر 1394 12:20 ق.ظ
درود
سروش جان گرچه اکثرا به واهى بودن این تبلیغات ایمان دارند اما خود جنبه روانى این قضیه كه هر روز مثلا یك تبلیغ چندین بار در تی وی پخش میشود در ذهن بیننده طوری اثر میگزارد که به محض اینکه این کالا در فروشگاه دیده میشود ادم به سمتش کشیده میشود بدون انکه در ان لحظه فکر کنی تبلیغات دروغ است...
سروش :
درود بر تو. واقعا به نکته ی دقیق و ظریفی اشاره کردی.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر